Alkometer har ikke en chance i Danmark

Det lille, billige alkometer er for upræcist og derfor ikke løsningen til at sætte en stopper for de farlige spritbilister på de danske veje. Pernille Ehlers fra Sikker Trafik frygter at alkometre i virkeligheden kan give flere alkohol påvirkede bilister på vejene:

 
– I og med du tester dig selv kan man godt forestille sig, at det vil få flere til at køre spritkørsel. Det er en risiko, og det er derfor vi også fraråder at man bruger dem herhjemme. Man skal op i nogle meget dyre apparater, før de er mere pålidelige.
 
 
Alkometer er upræcist
 
 
I lyset af den nye lov i Frankrig om at alle bilister skal kunne fremvise et alkometer, mener både FDM og Sikker Trafik ikke, at alkometeret er nogen god løsning. Politisk chefkonsulent Torben Lund Kusk fra FDM er skeptisk over for, hvor nøjagtigt den billige tester som kan købes rundt omkring på tankstationer i virkeligheden er:  
 
 
– Det er en meget simpel alkoholtester, der kan vise om du har drukket alkohol eller ej, og kan kun bruges en gang. Det synes vi ikke er nogen særlig god ide, da de fleste der har drukket ved, de har drukket, og vil man til at køre alligevel skulle man nok ulejlige sig med at købe et stykke værktøj som rent faktisk kan teste. 
 
 
Dette dyrere stykke værktøj er et langt dyrere alkometer som dem politiet har, men selv her er der problemer. Politiet i Nordsjælland har de sidste par år kørt en prøveordning, hvor de skulle bruge alkometeret i stedet for en blodprøve når de stoppede spritbilister, men denne ordning er stoppet igen fordi en række retssager har vist en begrundet tvivl omkring resultaterne.
 
 
Ny lovgivning
 
 
Sikker Trafik så gerne at man i stedet for at miste sit kørekort, når man blev taget med alkohol i blodet ville få et tilbud om at installere en alkohollås med det samme.
 
 
– Bliver du taget med promille over 2.0 får du frakendt kørekortet i typisk tre eller fem år og derefter alkohollås i to år, der kunne vi godt tænke os at alkohollåsen kom med det samme, i stedet for man skal vente på den. Og på sigt skal alle nye biler have alkohollås fra start af, så elimineres problemet. har bilerne det fra starten af stopper vi med at snakke om det her problem for så eksisterer det ikke mere, siger Pernille Ehlers fra Sikker Trafik.
 
 
Torben Lund Kusk fra FDM mener ikke, at alkohollåsene er en god løsning, men peger i stedet på en nyere model af alkoholtestere: 
 
 
– Hvis man endelig skal have en alkoholtester der virker, er det det nyeste der ikke rigtig er lavet i serieproduktion. Noget der løbende måler udåndingsluften over førersædet med en lille censor over føreren. 
 
 
Han mener dog, at det er en begrænset gruppe, der gentagne gange kører spirituspåvirkede, og derfor er han glad for den lovgivning der er i Danmark. Det er to ting der gør sig gældende i lovgivningen på området. De der gentagne gange har fået en spiritusdom kan hurtigere få kortet igen, hvis de frivilligt accepterer at få en alkohollås i bilen, og politiet må konfiskere biler, hvis man stoppes to gange alkoholpåvirket bag rattet. Torben Lund Kusk siger om dette: 
 
 
– De to ting er gode, da de tager fat i dem der er hovedproblemet, i stedet for det skal ramme alle. I det lys synes vi ikke, at alkohollåse er en god løsning.
 
 
Pernille Ehlers mener dog, at den løsning er mangelfuld, da det ofte er folk der har et alkoholmisbrug og derfor også mange andre problemer. 
 
 
-Vi synes det kunne være en god ting, nu når man har fat i dem, når de er blevet taget af politiet, at man så får klarlagt med det samme om der er et problem, og om man kan hjælpe den her person med problemet. Får vi personerne ud af deres alkoholmisbrug, så får vi dem også ud af deres spritkørsel 
 
 
Både FDM og Sikker Trafik er dog enige om, at man helt burde lade være med at drikke, når man ved, man skal ud og køre bil.