Denne app kan blive den næste milliardsællert

Instagram og Hipstamatic er blot to fotoapplikationer til smartphones, der har gået sin sejrsgang i landet. Nu er der imidlertid kommet et anderledes alternativ i form af applikationen Cinemagram, som ekspert i sociale medier Thomas Bigum spår vil blive den næste store landeplage – og måske opkøbt af Facebook om et år.

Cinemagram kombinerer i al sin enkelhed stillbillede med video. Man kan således lave et billede, hvor en lille del af billedet bevæger sig.

– Med Cinemagram kan man tage en video af nogle drenge foran Rosenborg, som var det et postkort. Derefter kan jeg på skærmen vælge, at flaget på slottet er det eneste, der skal bevæge sig. Ideen er, at man gider ikke sende en video fra Rosenborg, så er det sjovere at sende et billede, hvor flaget blafrer, mens alt andet står stille, forklarer Thomas Bigum.

Eksempel på et animeret billede fra Cinemagram 

I Cinemagram kan man desuden lægge filtre ind over billederne, lige som det er kendt fra Instagram og Hipstamatic, så man får det rette retro-skær over billederne. Samtidig er det muligt at dele optagelserne med vennerne på Facebook og Twitter.

Nytænking kræver også øvelse

Ifølge Thomas Bigum er Cinemagram er nyt, fordi det kombinerer billede med video, som er to kendte teknologier. Men man skal også forstå, hvordan ideen fungerer, for at få nogle gode animerede postkort, fortæller Thomas Bigum:

–  Det dur ikke, hvis man vælger noget forkert, der skal bevæge sig. Alt skal ikke bevæge sig, for så kunne jeg lige så godt tage en video. Noget skal bevæge sig, og noget skal stå stille, så bliver det vildt sjovt.

Thomas Bigum spår, at Cinemagram bliver Instagrams arvtager, fordi der er en naturlig udvikling fra billede til video. Selvom det er en stor forudsigelse, så mener Thomas Bigum at Cinemagram på sigt kan blive interessant for Facebook, der netop har købt Instagram for 5,6 milliarder kroner.

Populære applikationer er simple og sociale

Ekspert i digital underholdning Christiane Vejlø forklarer, at det kan være svært at forudsige, hvad der bliver populært inden applikationsverdenen, men der er som regel nogle fællesnævnere.

– De (populære applikationer red.) er jo typisk kendetegnet ved noget ret simpelt. Nogen gange  er det noget som vi genkender. Fx Draw Something og Wordfeud er jo Tegn & Gæt og Scrabble. Når der er et socialt element, og man spørger om vennerne vil lege med, så breder det sig hurtigt som ringe i vandet, siger Christiane Vejlø, der også har radioprogrammet Elektronista på Radio 24syv.

– Det, der som regel kommer ind og bliver en landeplage i kortere eller længere perioder, er jo som regel spil, fordi det er sjovt og socialt, og vi udfordres på en anden måde, siger Christiane Vejlø.

(Foto: Screendump fra http://cinemagr.am/)

Læs også:

Ekspert: Derfor er Instagram 5,6 milliarder værd

Få OL-overblikket på smartphone og Facebook