Københavns Kommune vil have indvandrerne med på cykelbølgen

Der skal mere mangfoldighed på cykelstierne, når Københavns Kommune arbejder for at nå målet om, at halvdelen af københavnerne skal cykle på arbejde i 2015.

Med projektet ”flere indvandrere på cykel” med et budget på 2 mio. kr. i ryggen, satser Cykelsekretariatet i Københavns Kommune på at få mere cykelundervisning i folkeskolerne og lave cykelkurser, der skal få især flere indvandrerkvinder til at vælge den tohjulede frem for bussen. 

”Cyklen er det vigtigste transportmiddel for mange københavnere, og ofte er det nemmest at komme rundt i byen på sin cykel. I nogle tilfælde er evnen til at cykle også afgørende for, om man kan komme i betragtning til et job. Derfor er det vigtigt, at vi giver indvandrere muligheden for at lære at cykle, så de kan bruge byen på samme måde som københavnerne,” siger teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF)

Indvandrere skal blive dus med den tohjulede

Mange indvandrere kommer fra kulturer, hvor cykelfærdighed er en sjældenhed, især for kvinder. En undersøgelse lavet af Voxmeter og Københavns Kommune i efteråret viste, at 56 procent af indvandrerkvinder fra ikke-vestlige lande aldrig cykler. Det  især er københavnerne fra Mellemøsten og Afrika, der ikke svinger sig lige så naturligt i sadlen, som resten af borgerne.

– Da vi lavede undersøgelsen, var det kun 27 procent af indvandrerne, der vidste, at der var et udbud om cykeltræning. Langt de fleste vil jo gerne. De kigger rundt på de andre københavnere, der suser rundt, fortæller Shani Ronén, som er projektmedarbejder for Københavns Kommunes Cykelsekretariat og udstationeret på Haraldsgadekvarteret.

Derfor går en del af projektpengene til ”flere indvandrere på cykel” til at støtte organisationer, der laver cykelkurser for voksne, og det er ifølge kommunens beskrivelse af projektet en god satsning: 

– Udover positiv effekt på antallet af voksne indvandrere der cykler forventes også en positiv effekt på børnene, eftersom erfaringerne viser, at kan forældrene cykle, er de i stand til bedre at vejlede deres børn, således at børnene (også) bliver sikre og kompetente trafikanter på cykel.

Hele familien skal cykle bedre

Ifølge Shani Ronén er utrygheden i trafikken også en barriere for at få flere indvandrere op på cyklerne.

– De største barrierer for at bruge cyklen efter kurset er, når man skal ud i trafikken, forklarer hun.

Nadifo fra Somalia er 32 år og går på et af Røde Kors’ cykelkurser.

Det er svært, fordi jeg lærer det, når jeg er voksen, og ikke da jeg var barn. Jeg er altid bange, når jeg cykler længere væk, forklarer hun.

Den usikkerhed kan føre til, at mange kvinder ikke får trænet videre med cyklen.

– Tidligere har jeg lavet interview med en gruppe kvinder, som havde taget cykelkurser. Og da var det ca. halvdelen, der brugte det efterfølgende, siger Shani Ronén.

Det problem skal det nye projekt ”Cykelveninder” forsøge at komme til livs. Det skal samle frivillige garvede cyklister, som kan  øve med cykelaspiranterne til de har den nødvendige træning til at føle sig sikre i trafikken. 

Læs også: Cykelveninder på Nørrebro 

Men det er ikke kun kvinderne, som projekt ”flere indvandrere på cykel” satser på. Selvom omkring hver fjerde mandlige indvandrer cykler mindst en gang om ugen, er der stadig plads til forbedringer. Her satser Cykelsekretariatet på at arrangere cykelture og bmx-træning for at få mere gang i de skæggede cyklister.

De københavnske cykelstier skal også lægge asfalt til flere cykler i børnestørrelse, og derfor samarbejder cykelprojektet også med en række skoler om at styrke cykeltræning og trafikundervisning på skoleskemaet. 

Læs også: Indvandrere går på cykelskole, Cyklister kan trykke den af i overhalingsbanen, Ny cyklist-app kender alle genveje

Foto: Gry Waagner Falkemstrøm